>> Tecnologia eletrônica >  >> Som e Eletrônica >> Som e Acessórios Vídeo

Quando adicionar uma segunda bateria para áudio automotivo?


O prazer de ouvir música pode ser prejudicado rapidamente quando você liga o motor e descobre que a bateria está descarregada.

Infelizmente, ter uma bateria padrão descarregada é um problema comum com o áudio potente do carro. Uma das soluções para corrigir esse problema é adicionar uma bateria extra ao seu carro. Mas quando você deve adicionar uma bateria extra para o áudio do carro? Vamos descobrir.

Como regra geral, você precisa adicionar uma segunda bateria ao seu carro se tiver um poderoso sistema de áudio do carro com multiamplificador ou ouvir o áudio do carro com o motor desligado. Você também precisará de uma bateria extra para áudio de carro se participar de competições de áudio de carro para garantir que seu sistema funcione bem.

No artigo abaixo, mostrarei mais sobre as baterias de áudio do carro e como você deve instalar a sua.

Quando preciso de uma bateria extra para o sistema de áudio do carro?


Se você precisa de uma segunda bateria para o áudio do carro ou não, é determinado pelo seu sistema de áudio e quanta potência seus amplificadores precisam.

A maneira mais fácil de descobrir se você precisa de uma segunda bateria para o seu carro é verificar os faróis. Se os faróis estiverem escurecendo enquanto você toca a música, isso significa que seus amplificadores estão consumindo mais energia do que o alternador e a bateria podem produzir.

Lembre-se de que sua bateria serial foi projetada para dar partida no motor e funcionar com equipamentos elétricos padrão em seu carro, portanto, adicionar amplificadores potentes ao veículo aumenta a carga total do sistema elétrico.

Quanta energia minha bateria de carro serial pode suportar?


Existe uma maneira fácil de descobrir por quanto tempo você pode ouvir música no carro antes que a bateria acabe.

O cálculo abaixo mostra por quanto tempo você pode ouvir a música, dependendo da amperagem da bateria e da potência do amplificador.

Se você tem uma bateria de 90 AH e um amplificador de 1.800 Watts RMS, o cálculo fica assim:

10 x 90 / 1.800 =0,5 h

Em outras palavras, uma bateria de 90Ah será capaz de alimentar seu amplificador de 1.800W por meia hora antes de ficar vazio.

Com base no exposto, se você quiser ouvir a música com o motor desligado por mais tempo, ou se tiver um amplificador mais potente, precisará instalar uma bateria extra para o sistema de áudio do seu carro.

Você também pode determinar rapidamente quanta amperagem você precisa para o sistema de áudio do seu carro usando a fórmula abaixo à direita da Lei de Ohm:

Corrente (I) =Potência (P) / Tensão ( E )

Vamos pegar o amplificador acima de 1.800W que está rodando no padrão 14,4V.

1.800 / 14,4 =125 amperes

Mas, um amplificador não funciona com 100% de eficiência, então você tem que dividir os 1.800W por uma média de 70%.

Com efeito, seu amplificador para fornecer 1.800W precisa receber da bateria 2.571W.

Vamos agora substituir os 1.800W pelos 2.571 reais no cálculo:

2.571 / 14,4 =178,54 amperes

Esta é a amperagem real que a bateria precisa para o seu amplificador de 1.800 W, mas isso não é o fim.

A maioria dos sistemas elétricos padrão do carro consome cerca de 60 amperes para operar, o que deve ser adicionado ao requisito total.

178,54 + 60 =238,54 amperes

Se você deseja instalar um amplificador de 1.800W em seu carro. Seu sistema elétrico precisa fornecer um total constante de 239 amp.

Preciso de uma bateria extra para meus inscritos?


Você nunca pode ter muita energia, o que também é verdade para o sistema de áudio do carro. Os subwoofers são os elementos mais poderosos de qualquer sistema de som automotivo e, mesmo que você não tenha um amplificador potente para os alto-falantes, tenho certeza de que tem um para alimentar seu subwoofer.

Você precisa de uma bateria extra para o seu sub, especialmente se ele tiver uma potência de vários milhares de watts. Além disso, se você instalou um sistema de competição profissional, precisa garantir que a quantidade adequada de energia seja fornecida ao sistema.

Posso usar uma bateria de carro comum para áudio de carro?


Uma bateria para o sistema de áudio do seu carro funciona da mesma maneira que qualquer bateria automotiva comum, mas em vez de alimentar todos os componentes eletrônicos do veículo, ela apenas alimenta o rádio e os amplificadores.

A grande maioria das baterias de carro comuns são baterias de chumbo-ácido. Embora essas baterias sejam mais populares em carros, elas requerem manutenção regular.

Você terá que verificar regularmente o nível de água em cada célula e, se estiver muito baixo, será necessário adicionar água destilada. Caso contrário, esta bateria pode ser danificada permanentemente.

Outra desvantagem das baterias de chumbo-ácido é que elas tendem a inchar, então se você tiver um excelente acabamento na área de áudio do seu carro, a última coisa que você precisa é ter água ou umidade ali.

Você pode usar uma bateria comum para o áudio do carro, o que é uma prática comum. No entanto, a instalação de baterias AGM ou de íon de lítio de maior potência trará mais benefícios ao sistema do que apenas uma bateria de chumbo-ácido comum.

A única desvantagem ao instalar uma bateria extra para áudio do carro é que a segunda bateria pode causar problemas para o alternador serial.

Embora a bateria adicional suporte o áudio do seu carro, na verdade ela age como uma carga extra toda vez que o motor funciona, consumindo mais corrente do que o alternador padrão pode produzir.

Portanto, é altamente recomendável (não apenas por mim) atualizar seu alternador padrão sempre que você decidir adicionar uma segunda bateria ao áudio do carro. Caso contrário, você pode encontrar uma bateria descarregada, não uma, mas as duas.

As baterias AGM são boas para áudio automotivo?


As baterias AGM são a melhor escolha como segunda bateria para os sistemas de áudio do carro. Devido à baixa resistência interna do AGM, recarga rápida, vedação e livre de manutenção, eles funcionam melhor para o áudio do carro.

As baterias AGM são uma excelente solução para sistemas de som automotivos de última geração e avançados. Eles têm demandas de energia significativas e têm uma vida útil mais longa do que a maioria das baterias automotivas de célula ácida.

Mas não apenas para áudio do carro, mas você também pode instalar uma bateria AGM em vez de qualquer bateria de fábrica. Uma bateria AGM dará ao veículo mais potência de partida a frio e maior resistência ao calor e à vibração.

A única desvantagem das baterias AGM é sua taxa de descarga, que não pode ser maior que 50%, enquanto você pode descarregar baterias de chumbo-ácido até 80%. Em outras palavras, isso significa que a bateria de chumbo-ácido pode durar mais que o AGM em cada carga.

Portanto, é útil ter uma bateria AGM carregada em casa durante a noite e certificar-se de que ela esteja totalmente carregada toda vez que você sair de casa.


Qual ​​o tamanho da segunda bateria para áudio do carro que devo comprar?


O tamanho da segunda bateria para áudio do carro depende de quanta energia seus amplificadores precisam.

Como regra geral, você precisa de uma bateria de 100Ah para cada 1.000 watts RMS do áudio do seu carro.

A tabela abaixo mostra alguns exemplos de baterias populares com potência RMS que podem ser compatíveis com a eletrônica padrão do carro.
CCA Ah máx. Potência do amplificador (RMS)
410 45 164
550 100 364
730 115 419
760 120 437
850 140 510
900 160 582
950 190 692

When looking at the battery label, you will not always see both the CCA or Ah values. To calculate the rough estimation of the Ah of your battery, you can take CCA and divide it by 7.25.

Where to Place an Extra Battery for Car Audio?


Most factory car batteries are installed under a hood, but there is not enough room for the second one in the engine compartment.

Additional car audio batteries should be placed close to the amplifier, and the most common places are either inside the cabin or in the trunk.

Batteries installed inside the car should be leak-proof and vibrations resistant, and this is another reason why you should not use standard lead-acid batteries for car sound systems.

If you install a battery close to the powerful subwoofers that make many strong kicks, the vibration resistance is crucial. If you mount the battery in the other than factory position or even on its size, its leaking proof is mandatory.

Which Additional Accessories Do I Need for Car Audio Battery?


When installing an additional battery for your car’s sound system, you need to ensure it works at its optimal performance. To do that, you need to use some high-quality accessories:

Terminal clamps


Terminals made of either copper or gold will prevent connections from any corrosion and avoid voltage dropping.

If you are adding a second battery, do not use old terminals from the acid lead battery, but install clamps with multi-connection points instead.

Power and ground wires


Power and ground wires used for a second battery should have the same gauge as the other power wires used in the car audio.

Remember never to use ground wire that is smaller (thinner) than the power wire. For example, if you use a gauge 4 of the power wire, use the same gauge 4 for the ground wire.

I have been using for a while KnuKonceptz OFC wires , and they work really well.


Battery Isolators


Battery isolators are used to disconnect both batteries from each other when the engine is off. This will keep your start-up battery able to start an engine even if your second battery is drained.

Fuses


It does not matter which secondary battery for car audio you use. Fuse on the power wires is mandatory.

There are many models and amperage versions, but remember to use one fuse on the power wire between batteries and another between the secondary battery and amplifier.

Distribution Blocks


Distribution blocks are needed to connect several power and ground wires to the same battery terminal and are mainly required on the secondary battery.

You will have at the positive terminal input power wire from the main battery and output power wires to the amplifiers, so at least two solid and thick wires in the same place.

Wire connectors


Power wire connectors are as important as high-quality terminals, although they are not required for every battery or amplifier type.

If you do not use a proper size for either battery or amplifier, you risk sound quality because they can become the weakest points with the most resistance.

How to Install a Second Battery for Car Audio?


How to wire an extra car audio battery depends on the type of battery used and if it is the same battery type as your primary or a different one.

The simplest way to connect a second battery is when it is the same type as the primary one and is placed, for example, in the trunk.

However, if you add a second battery that is different than a start-up battery, you have to charge them separately to the same voltage level before connecting to the same circuit.

The new battery still has to be connected to the alternator, but you cannot wire both batteries together if they have different charge levels and, therefore, will supply different voltages. This will kill a weaker battery.

To wire the second battery, you should use the thickest gauge wires you can. If you have to use gauge zero for both power and ground, do it.

Also, try to place the extra battery close to the amplifier and make wiring connections as short as possible.

If your second battery is a different model, size, capacity, or technology than your primary one, the installation is more complicated, and you will need additional equipment to make it work.

Connecting a second battery in the car, you start by running the power wire from the alternator to the place where you will install the battery. If this is a trunk, then you have to run a power wire through the entire car.

On the power wire, close to the second battery, you have to place the fuse, and it is a good practice to add a second fuse of the same size close to the alternator.

Next is the direct wiring from the fuse in the tunk to the positive battery terminal. Make sure that for all connections, you use wire of the same size (gauge).

Another wire from the positive battery terminal you connect with the power terminal in the amplifier. On this wire, you also have to add the fuse, so you will end up having two fuses in the trunk, one between the amplifier and the battery and the second between the battery and the alternator.

Now the ground wire from the amplifier and another one from the second battery. Here, you have two options:run a short wire to the chassis bare metal or directly to the battery.

Using a chassis to ground the wires allows you to use shorter wires, but the disadvantage is that in some cases, especially in older cars, the chassis can have high electrical resistance and limit the quality of the current flow.

Because of that, I prefer to have a direct wire connection for both power and ground wire directly with the battery and not through the car’s chassis.

To summarize, wiring from the second car battery is as follow:
  • Two wires with fuses from the positive terminal. One goes to the amplifier, and the second connects with the alternator.
  • One wire from the negative terminal. It goes either to the chassis or to the main battery’s negative terminal.

How to Charge the Second Battery in Car?


There are a few ways to charge your second battery, and all of them are straightforward.

The easiest is using the alternator from the engine to charge your second battery when traveling on the road and using a voltage sensing relay (VSR) or an isolator switch in the SCA dual battery kit.

Another way to charge a second battery for car audio when the engine is off is to use a solar battery regulator.

The best is a DC to DC Charger with solar input. This is the more efficient way to regulate the input to your battery from both sources without damaging the battery over time.

All the above devices allow both batteries to charge while the vehicle is running and isolate the batteries after switching the engine off.

This way, you will keep your starting battery at full charge, while the second battery will power your amplifiers.

Can I Run Two Batteries on One Alternator?


You can run two batteries on the same alternator because alternators protect against excessive current drain and are not affected by multiple batteries.

When you connect the batteries, the voltage in the system equalizes, meaning that the lower voltage battery sucks power from the other.

If your batteries are the same type, the alternator sees your main and an extra battery for car audio as a single large battery and charges them the same.

The batteries self-regulate the amount of current they take as they charge. Therefore, you can use the same alternator for several batteries, but one additional battery is installed in most car audio systems.

Conclusão


Installing a second battery is straightforward, and it does not take much time.

When you need to add a second battery to your car audio system, it is worth looking at the AGM batteries.

They are the best choice because of their low internal resistance, fast recharge. AGM batteries are also fully sealed and maintenance-free. In addition, they can be installed in any position, unlike standard wet cell batteries that can be placed only vertically.